sâmbătă, 6 februarie 2010

Cum ajungi din A in B

All aboard!!! Cum zice "nasu" in filmele cu trenuri cu aburi. Am reusit sa ne urcam cu bine in trenul expres Felhi-Varanasi si sa ne cazam in paturile de sus 11-14, vagonul S4.
E complicata treaba cu trenurile in India. In primul rand, - tocmai am facut o pauza fortata din scris din cauza politiei, spun mai tarziu de ce :) ) - asa... cum ziceam: in primul rand mistoul cu "asta are cu 2 clase mai mult ca trenu'" nu tine in India. CFR-ul indian are 7 clase (dupa memoria mea), 9 (dupa cea a lui Cati). Asta ca sa mai zica cineva ca nu se chinuie oamenii sa ii faca pe plac clientului.
Talpa tarii merge cu clasa a 2-a (sau ceva de genu', nu-mi mai amintesc numele exact). Aici posteriorul o sa faca cunostinta cu ceva bancheta din lemn iar plamanu' are toate sansele sa inceapa sa dea rateuri. Nu se fac rezervari, se merge pe principiul primul sosit , primul servit si sunt atatea locuri cati cm patrati pot fi ocupati de corpurile negrutilor (vorba lui Cati). Bilet trebuie sa ai totusi (desi nu bag mana-n foc) si costa extrem de putin (nu cred ca depaseste 150 de rupii pt. 1000 de km). Ramane totusi o optiune buna doar pentru participantii la concursuri de tip "iron man".
Ugrade-ul se face la clasa "Sleeper Second Tier". Si trebuie sa recunosc ca e un upgrade consistent. Pentru noi, el este "alesul" pentru ca raportul servicii-pret e excelent.
Eu cu descrierile stau mai prost, asa ca o sa va pun sa va imaginati un dulap cu 3 etaje. Gata? Bun. Mai departe avem banalul compartiment intalnit si pe meleagurile noastre. "Compartimentul asta" nu are usi sau pereti care-l despart de culoar. In schimb, are 2 dulapuri (alea imaginate de voi mai devreme), asezate fata in fata. Etajul de sus (unde stam noi) e un fel de patut pt. o persoana (in care incap aproape tot) care nu e extraordinar de interesant pt. ca n-are decat aceasta functie. E in schimb foarte confortabil. Etajele unu si doi ale dulapului formeaza canapeaua intalnita si la noi. Asta e pozitia unu. Noaptea, spatarul se transforma in patul de la mijloc (prin legarea cu niste lanturi) iar partea care gazduieste posteriorul calatorului devine cel mai de jos etaj al dulapului.
Asta se intampla pe o parte a culoarului. Pe cealalta, sunt 2 scaune asezate fata in fata care la nevoie se transforma si ele in pat prin modificarea pozitiei celor 2 spatare.
Din nou, foarte ieftin (Delhi - Varanasi - 340 de rupii (<20>
Urmeaza apoi fel de fel de variatiuni pe aceeasi temacu aer conditionat sau fara, cu patuturi sau nu, mai confortabile sau care doar arata mai bine, care combinate formeaza celelalte clase ale trenurilor indiene. Nu va povestesc mai mult ca n-am umblat cu ele, si probabil nici n-am s-o fac.
Cu Sleeper Second Tier umbla patura de mijloc indiana si din ce vad atmosfera e pestrita. Relatez de la locul faptei: in fata am doi burtosi care mananca de cand a plecat trenul (aprox. 1 ora). Pe culoar se fataie tot felul de vanzatori care te aprovizioneaza cu ce vor papilele tale gustative (asta daca te risti sa cumperi): de la ceai la tot felul de mancaruri la galeata, care mai de care mai suspecte. Un nene m-a intrebat mai devreme daca vreau sa dau comanda pt. cina. Asta am dedus eu, ca el n-a zis saracu decat "dinner?" si avea un carnetel in mana. Au probabil vagon restaurant. Indienii sunt tare mancaciosi. N-ar fi o problema, doar ca pentru a-si exprima multumirea mai baga din cand in cand cate o ragaitura sau constant ceva plescaieli. cand sunt multi (ca acum) formeaza un cor nu extraordiar de dragut. Noi, paranoici cum suntem, o sa ne multumim cu ce ne-am cumparat inainte din Delhi.
De ce m-a pus politia in stand-by mai devreme? Mi-a dat sa citesc diverse instructiuni care sa ma ajute sa ma feresc de hoti. Si m-a pus sa semnez "de primire". In plus, s-a si asigurat ca am, bagajele legate cu lanturi. Dragut din partea lor. Asta fac doar in cazul strainilor.
Tratament preferential e si in gara, unde exista sala de informatii speciala pentru turisti si ghiseu unde iti rezervi bilet fara sa stai la coada. Sa speram ca nu le trece prin cap sa acorde tratament preferential si la preturi asa cum fac la intrarile la monumente unde strainezu' plateste de 25-50 de ori mai mult decat rezidentu' indian.
Mai am sa vaspun cum rezervi bilet si-am terminat cu postu' asta: in spiritul birocratiei indiene trebuie sa completezi un formular in care pe langa datele de bun simt gen numele trenului si destinatia vor sa-ti scrii si numele, sexul, varsta, numarul de pasaport. In plus, daca vrei le lasi numarul de telefon si neaparat trebuie sa stie daca esti doctor sau nu. Oricum, pana acum prefer CFR-ul lor CFR-ului nostru.
Sa vedem cum stam cu intarzierile.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu